Všechna  sláva  Šrí  Guruovi  a  Šrí  Gaurangovi

Otázky a odpovědi 1

15. dubna 2010 v 15:25 | Šríla Bhakti Rakšak Šrídhar Dév–Gósvámí |  ČLÁNKY
SM
Otázky a odpovědi
na téma "Pokora"

Oddaný: Mahárádžo, dnes ráno jsme mluvili o pokoře. Jaký je standard pokory u kanistha-adhikárího?[1]
Šríla Šrídhar Mahárádž: U každého je to individuální. Každý musí jednat podle sebe. Pokora znamená "neporušovat práva jiných." Ale také bychom neměli jednat takovým způsobem, že bychom ubližovali sami sobě. Musí to být přirozené. V době, kdy se otevíral současný Bagh Bazaar Math (Šrí Gaudíja Mathu v Kalkatě) se konala oslava. Z pronajmutého domu se vynesla Božstva a umístila na vůz, za kterým šlo procesí. Zpívalo se a tancovalo a Božstva byla instalována v novém chrámu. Rozdávalo se Maháprasádam a kolem půlnoci nebo jedné hodiny v noci jsme šli spát. Svou postel jsem měl vedle jednoho duchovního bratra, vzdělaného profesora. Byl velice pokorný. Ráno ke mně tento profesor přišel a velmi zvolna ke mně promluvil: "Tuto noc jsem se cítil tak slabý, že jsem si myslel, že zemřu. Přemýšlel jsem, že bych vás mohl vzbudit, ale pak jsem si pomyslel: 'Ne, proč bych měl vyrušovat Vaišnavu? Je velmi unaven a odpočívá, tak počkám.' Po chvíli jsem nabral trochu síly a tak jsem vás nemusel vyrušovat. Ale pořád se cítím slabý." Říkal mi to velmi pomalu a střízlivě. Umíral, ale nevzbudil mě jen proto, aby mne nevyrušil při odpočinku. Když jsem uslyšel tato slova z jeho úst, přestože je říkal velice mírně, uhodilo mě to jako blesk! Ihned jsem odešel za Prabhupádou[2] a vylíčil mu co se stalo: "Tento pán dnes v noci téměř zemřel, ale byl příliš pokorný na to, aby mě vzbudil." Prabhupáda a oddaní také znali povahu našeho duchovního bratra - profesora. Vzali to vážně a ihned zavolali doktora. Někdy si myslím, že takováto pokora je nebezpečná. Život žáka je cenným vlastnictvím jeho Guru Mahárádže, není pouze jeho vlastní. Žák by se neměl starat jen o svůj vlastní zájem, ale měl by žít pro zájem svého Gurudevy. Takovouto pokoru jsem nemohl ocenit. Všechno musí být skutečné povahy - spojeno s realitou. Mám žízeň, ale nebudu přece žádat žádného Vaišnavu: "Prosím, podej mi sklenici vody." Tak bude nemoc kvůli mé malichernosti pokračovat. Vždy je potřeba používat zdravý rozum.
Oddaný: Krátce před svým odchodem z tohoto světa, byl Šríla A. Č. Bhaktivedánta Swámí Prabhupáda ve Vrndávaně. Ležel na posteli a nemohl ani jíst. Byl v takovém stavu, že si sotva mohl vzít sklenici vody. Ale všiml jsem si, že když ho někdo navštívil, i v takovém stavu ještě říkal oddaným: "Dejte mu prasádám." On sám nemohl nic jíst...
Šríla Šrídhar Mahárádž: Ano. Chtěl projet celou Vrndávanu a obejít Govardhan na býčím povozu. Vyhledali tehdy pomoc Kršnadáse Babádžího Mahárádže, který přišel a tento plán mu rozmluvil. Navzdory svému vážnému zdravotnímu stavu, chtěl Swámí Mahárádža projet všechna místa líly[3] jako je Rádhá-kunda a Govardhan, vzdát své poklony a vrátit se. Faktem je, že vše co je ve spojení s Bohem - všechny druhy bhajanu[4] jsou příznivé. Nemám proti tomu nic. Musíme však zvážit, co je nejúčinnější podle naší kapacity. Ale zároveň se nesmíme dopustit přestupku opomenutím, zanedbáním. Když někdo tvrdí, že smarana je nadřazenější a další druhy bhajanu jako je páda-sevana, atd. jsou nižší - jak může být tak troufalý, že je takto zavrhuje? Přesto je můžeme rozlišovat velmi opatrně, ale nejen kvůli pouhému uspokojení své zvědavosti. Pouze tehdy, když skutečně vyvstane potřeba, se můžeme odvážit ustanovit nadřazenost Lakšmí nad Šukadevou nebo Ambaríšou a pod. Nesmíme se však odvažovat objasňovat tyto záležitosti. To všechno jsou vážné body. Vyzdvihovat jednoho Vaišnavu nad druhého není hra: tyto body jsou velice jemné. Jsou to oddaní a my se nesmíme odvažovat vyzdvihovat jednoho nad druhého podle naší hrubé potřeby. To není jako na univerzitě, že budeme shromažďovat jako profesor nějaké teoretické poznání a pak přednášet studentům. Takhle bychom to neměli brát. Měli bychom si být neustále vědomi praktické stránky: "Oni jsou tak velcí a kde jsem já? Kdo jsem já, abych soudil ostatní?" Naše troufalost a odvaha by měli mít určité hranice.
Oddaný: Včera večer mi můj přítel vyprávěl, že jste jednou řekl, že "pokora znamená nemít žádné postavení."
Šríla Šrídhar Mahárádž: Ano. Žádné postavení, neboť služebník nemá nezávislou pozici - jeho pozice je vždy podle příkazu pána. Je vždy otevřen nekonečným možnostem. Ale je pokorný vůči svému Pánu, ne vůči goondás (darebákům). Musí být pokorný zejména vůči komu? "Jsem pokorný, nejnižší z nejnižších vůči svému Pánovi. Jsem pokorný k Vaišnavovi, který je Pánův vlastní. Vůči němu musím být pokorný." Když je potřeba, Hanumándží zapálí zlaté město Lanku a jeho pokora není narušena. Je pokorný jako by byl každý při vykonávání nařízení Pána Rámačandry. Je plně oddán, odevzdán. Pokora je jinými slovy odevzdání. Pokora znamená neodporovat nařízení Pána, který je ve spojení s Vaikunthou, vyšší sférou; ne s ulicí, tygrem nebo hadem. Pokora neznamená být vtáhnut do vztahu s hadem, tygrem nebo šakalem. Náš skutečný vztah má být s Vaišnavou. To je oblast, kde by se měl oddaný umístit. Být ve spojení s Vaišnavou. A pokorný znamená, že neodporuje nařízení svého Pána. Bez odporu vykonává jakékoliv nařízení, které dostane. Je pokorný. Pokora, sunícatá - je mu vlastní. Není zatížen předsudkem. Většinou si myslíme, že pokora se týká vnějšího prostředí, ale to není správné pochopení. Běžně smýšlející osoby - členové vnějšího světa jsou oklamáni - jsou šílení. Pokora není standard šílenství nebo obsluhování šílených lidí. Šílenec nemá žádný standard. Pokora znamená mít standard ze standartního světa. Chápeš?
Oddaný: Ano.
Šríla Šrídhar Mahárádž: Prabhupáda definoval pokoru jako "to, co chybí tam, kde vládne duch užívání." Duch užívání neboli vykořisťování znamená agresivitu. Tam nemůže být pokora. Pokora je pouze stoprocentní služba. Pokora nemůže být tam kde je vykořisťování a odříkání. Obojí jsou v protikladu s normální povahou světa. Jsou nenormální. Skutečná pokora musí být ve vztahu s plným aspektem pravdy, ne s klamným světem. Standard není z oblasti omylů, ze světa šílenců.

(výňatek z knihy Sermons of the Guardian of Devotion od Jeho Božské Milosti Šríly B. R. Šrídhar Mahárádže)


[1] kaništha-adhikárí - oddaný-začátečník
[2] Prabhupáda - Šríla Bhaktisiddhánta Saraswatí Thákura Prabhupáda
[3] lílá - Pánovy zábavy
[4] bhadžan - vnitřní oddanost
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Všechny články zveřejněné od založení blogu jsou k nalezení v Archivu článků. Stačí kliknout na odkaz a můžete jimi libovolně procházet. V aktuálních článcích je uvedeno pouze posledních dvacet příspěvků.

s