Všechna  sláva  Šrí  Guruovi  a  Šrí  Gaurangovi

Otázky a odpovědi 2

16. dubna 2010 v 16:10 | Šríla Bhakti Rakšak Šrídhar Dév–Gósvámí |  ČLÁNKY
SM
Otázky a odpovědi
(z knih "Absolute Harmony" a "Sermons of the Guardian of Devotion"
od Jeho Božské Milosti Šríly B. R. Šrídhar Mahárádže)

Žák: Čím větší odevzdání přichází, tím více jsem zklamán. Jak je to možné?
Šríla Šrídhar Mahárádž: Hegelova filozofie říká: "Zemři abys žil." Nesmíš být proto lakomec. Musíš plně zemřít, takový jaký jsi v současnosti. Měl bys své falešné ego vložit do ohně a nechat odstranit veškerou příměs. Pak se manifestuje čisté zlato se svou oslňující barvou. Duše samozřejmě nezemře, ale všechny příměsi - mysl, tělo a falešné touhy - budou ohněm odevzdání spáleny na popel. Zemři tedy, abys žil ve skutečném (duchovním) světě.
Žák: Kdyby měli všichni tohoto ducha, Mahárádžo, nebylo by tolik nesvárů, které můžeme vidět v mnohých náboženstvích a sektách.
Šríla Šrídhar Mahárádž: Jenomže ne všichni jsou normální. Existují rozdíly. A ti, jenž se zaměstnávají v abnormálních věcech, nemohou následovat dokonalý směr. Každý má nějaký nedostatek a nedokonalost. Pánovy zábavy jsou pro Jeho uspokojení, ale i tam najdeme určité rozdíly ve skupině Jeho dokonalých služebníků, přestože se nacházejí ve svém přirozeném postavení, v Jeho říši, ve Vrndávaně. Čili soutěžení a vzájemný boj pro uspokojení Pánovy sladké vůle jsou přijatelné. V Jeho říši nemůže být nic zlé. Když boj uspokojí našeho Pána, pak to můžeme dělat. Neměli bychom být zklamáni když najdeme rozdíly, ale měli bychom se snažit najít společný zájem.
Žák: Ale když opomeneme Maháprabhuovu misi dávání prema-bhakti[1] pokleslým duším a budeme bojovat jen za svou slávu a sobeckost, myslím, že to není správné.
Šríla Šrídhar Mahárádž: Dejme tomu, že nemocnému pacientovi bude podán lék, ale jakmile se zjistí a vyléčí jedna nemoc, může se objevit druhá. Hřích je v těch, kteří jsou na cestě, nikoliv v těch, kteří jsou dokonalí. Ti, kteří přicházejí k vědomí Kršny jsou všichni pacienti. Toto není místo normálních, zdravých lidí, ale místo pro pacienty, kteří se očišťují léčbou. A tento proces se nazývá sádhana bhakti.
Žák: A kde jsou doktoři, Mahárádžo?
Šríla Šrídhar Maháradž: Doktoři možná nemusí být až takoví znalci, ale je mnoho žáků v procesu učení, kteří podle toho praktikují. Nemůžeš očekávat, že absolutní poznání najdeš všude. Nukleární výzkumy, ať už v Rusku nebo v Americe, neustále pokračují; jsou pořád na středním stupni, v relativním postavení - a lze očekávat, že možná nikdy neprobádají nukleární vědu v plném rozsahu. Ale i když je pokrok vždy v relativním postavení, neznamená to, že Absolutní neexistuje. Také to neznamená, že by měla být zastavena kampaň. Nikoliv! Všechno může být chybné, ale přesto musíme pokračovat. I když není vše dokonalé, přesto musíme pokračovat a vykonávat své denní povinnosti jako je např. jezení, abychom udrželi své tělo při životě a směřovali za nejvyšším dobrem. Musíme použít to nejlepší z nejhoršího co je nám k dispozici. Absolutní pozice není snadno dosažitelná. Všichni z nás musí projít relativními pozicemi na cestě k Absolutnímu. Všude je zamítnutí a přijetí - to je základ pokroku a tomu se nevyhneme. Neměli bychom však zamítat neuváženě. A současně by náš cíl měl být vždy vyšší.

sarvva dharmman parityajya, mam ekam saranam vraja
aham tvam sarvva-papebhyo, moksayisya ma sucah
(Bhagavad-gíta 18.66)

Pán Kršna praví: "Úplně se zřekni všech druhů náboženství a odevzdej se výlučně Mně. Já tě osvobodím ode všech druhů hříchů, nezoufej."
Ve všem existuje pokrok a my nesmíme obviňovat jiné za to co k nám přichází; spíše, celá ta tíha našich problémů pochází z nás. Nikdo jiný na tom nemá vinu. Všude vládne ruka Absolutního. Když existuje vláda, výtržníci mohou být uvězněni, ale když neexistuje zákon nebo vláda, pak mají kriminálníci volnost. Existuje Absolutní vláda a my nemůžeme uniknout tomuto zákonu. Podle naší karmy děláme věci ostatním a dostáváme za to reakce: je to pod kontrolou, není to anarchie. Musíme tedy trpět nebo si užívat plodů naší vlastní karmy - plodů našich vlastních činů - to je zákon. Když si budeme myslet: "Jsem zodpovědný za své nezákonné chování," pak to bude ta správná chvíle a my budeme osvobozeni. Když si kriminálník uvědomí, že trest, který mu byl uložen je spravedlivý, jeho odpykáním může být osvobozen a už více nespáchá žádný zločin. Podobně, když si uvědomíme, že trpíme kvůli svým vlastním reakcím, pak přistoupíme ke dveřím skutečného osvobození. Abychom si názorně objasnili, že naše vlastní karma vytvořila prostředí, ve kterém se v současnosti nacházíme, můžeme přizpůsobit jedno rčení: "Špatný dělník se hádá se svým nářadím," na "Špatný dělník se hádá se svými výkaly." Do tohoto prostředí jsme se dostali díky naší předešlé karmě, našich předešlých činů a nikoho za to nemůžeme vinit. To je rada Šrímad-Bhágavatamu a když si ve skutečnosti uvědomíme tuto pravdu, pak je den našeho osvobození blízko. Chápeš?
Žák: Ano, chápu.

Oddaný: Někdy můj Duchovní Učitel říkával, že během tohoto života můžeme dosáhnout dokonalosti a pak se na konci života vrátíme domů, zpět k Bohu.
Šríla Šrídhar Maháradž: Je to velice vzácné, že by během jednoho života v této sféře někdo dosáhl nejvyšší život. Ve skutečném procesu si to většinou vyžaduje několik životů. Také se mohou vyskytnout překážky. Když se někdo dopouští přestupků vůči Vaišnavům nebo Svatému Jménu, může být jeho duchovní pokrok pozastaven. To není laciná věc. Přesto je možné, že když duše řádně postupuje pod správným vedením může dosáhnout nejvyššího postavení za jediný život. Není to nemožné.

[1] prema-bhakti - čistá láska k Bohu


 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Všechny články zveřejněné od založení blogu jsou k nalezení v Archivu článků. Stačí kliknout na odkaz a můžete jimi libovolně procházet. V aktuálních článcích je uvedeno pouze posledních dvacet příspěvků.

s