Všechna  sláva  Šrí  Guruovi  a  Šrí  Gaurangovi

Skutečná věda oddanosti

4. prosince 2010 v 18:44 | Šríla Bhakti Rakšak Šrídhar Dév–Gósvámí |  ČLÁNKY
sm1
Skutečný pokrok vstříc Nekonečnému se projevuje myšlenkou "Jsem ničím, nacházím se ve velkém nebezpečí". Takto se projevuje pokrok směrem k Nekonečnému. "Mám to, dokázal jsem to" - tohle je pošetilý pocit, nerozumné prohlášení. Opravdový pokrok se prokáže, jestliže cítím "Jsem nízký, jsem neschopný, jsem zcela bezmocný". Čím jsme tomu blíže, tím více se cítíme tomu být vzdáleni, zatímco čím více jsme ve skutečnosti od božského vzdáleni, můžeme se samolibě cítit tomu být nablízku. Jsme-li do určité míry schopni vnímat velikost Nekonečného, tak nemůžeme jinak, než se považovat za ty nejnižší z nízkých. Takové je kritérium.
Opravdový znak skutečného pokroku je, pokud dojdu k závěru, že "Jsem ničím, jsem tím nejubožejším, nejbídnějším a nejbezmocnějším". Musí být prokázán tento negativní aspekt, aby tak přitáhl pozitivní. Prohlásí-li o sobě negativní i v jediném bodě "Jsem pozitivní", bude okamžitě zamítnut; v ten moment se ocitá pod klamnou kontrolou máji. Spíše je vhodné uvažovat "Jsem ten nejbídnější z bídáků"; tak přitáhneme pozornost vyššího. To je skutečná věda oddanosti.
Maháprabhu byl v samádhi, v tranzu spadl do vod oceánu, v Džagannáth Purí projevil podobu Kúrmy a znovu se navrátil ke Svým smyslům. Potom popsal Svůj zážitek ze samádhi; vše se vztahovalo k madhurja-rase.V Čaitanja Čaritámritě líčí, když se probírá ze Svých mdlob: "Vydal jsem se tam, viděl jsem všechny ty věci, ale vy jste Mě odtamtud odvedli." Pujala raga-patha. Měli bychom si být vědomi každého svého kroku a automaticky nás to tam přivede.
Nesnažte se kráčet příliš rychle. Snažte se držet zpět a ono vás to tam automaticky vtáhne. Vaše přijetí přijde z vyšší sféry, nikoliv na základě vašeho úsilí.
Ve Svém hlubokém tranzu zažíval tuto vradžskou lílu, kterou popsal. A tito Sahadžiové se snaží tyto věci imitovat.
Imitují - svojí imitací, za pomoci své světské mysli a vlastních představ se domnívají, že se smí dotknout této líly.
Dokonce i někteří běžní světští učenci tvrdí, že tato Krišnova lílá je aprákrita, transcendentální. Můžeme to vystopovat z popisů v Čaitanja-čaritámritě. Kavirádža Gósvámí popsal Krišnovu lílu, dokonce i zábavy ve vodě, takovým způsobem, že do toho nemůžeme promítnout svoji chtivou mysl. Svým popisem dokázal zachovat čistotu této líly a Krišna se sakhími tak pokračují ve svých hrách ve vodách Jamuny. Transcendentální charakteristika zde zůstala zachována. Tato nitya-lílá, věčná zábava, kterou zažíval Maháprabhu ve Svém hlubokém tranzu, nám byla dána Kavirádžou Gósvámím. Nejedná se tu o žádnou světskou věc - na tento druh zážitku bychom měli být připraveni. Je třeba dosáhnout vysoké úrovně k získání i nepatrného zážitku těchto vyšších zábav. Musíme být připraveni za to zaplatit a pouze z tohoto důvodu přišel náš Guru Mahárádž.
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Všechny články zveřejněné od založení blogu jsou k nalezení v Archivu článků. Stačí kliknout na odkaz a můžete jimi libovolně procházet. V aktuálních článcích je uvedeno pouze posledních dvacet příspěvků.

s