Všechna  sláva  Šrí  Guruovi  a  Šrí  Gaurangovi

Sestup ze Svého trůnu!

22. ledna 2011 v 13:59 | Šríla Bhakti Rakšak Šrídhar Dév–Gósvámí |  ČLÁNKY
gm


Jednou se Sačídéví, Maháprabhuově matce, zdálo o tom, jak byli Krišna a Balaráma na trůnu a Nitjánanda Prabhu oslovil Baladévu: "Sestup ze Svého trůnu. Doba Tvé vlády již vypršela. Přišel čas, aby byl na trůn dosazen můj Pán Gauránga." Baladéva oponoval: "Ne. Já mám Svého Pána - Krišnu." Rozpoutala se bitva, ale Nitjánanda byl silnější a sesadil Baladévu z trůnu se slovy: "Tvé dny se naplnily. Nyní přišel čas pro Mého Pána, Gaurángu.
Dopustil jsi se prohřešku, samozvanče - musíš být sesazen. "A Baladéva nebyl schopen Nitjánandu, který Ho sesadil z trůnu, přemoci.
Taková je povaha vztahu Nitjánandy Prabhua ke Šrí Čaitanjovi Maháprabhuovi. Nemá žádné osobní zájmy; Šrí Čaitanja Maháprabhu je Mu vším. Cílem sestoupení Šrímana Maháprabhua bylo co nejvelkoryseji rozdávat vrindávanskou oddanou službu. Nitjánanda Prabhu, na druhou stranu, zpíval:

bhaja gaurānga kaha gaurānga laha gaurāngera nāma re
yei jana gaurānga bhaje sei hoya āmāra prāna re

"Uctívej Gaurángu, hovoř o Gaurángovi, pronášej Gaurángovo jméno. Kdokoliv, kdo uctívá Šrí Gaurángu, je Mým životem a duší."
Nitjánanda Prabhu se snažil ze všech sil přesvědčit lidi k přijetí Šrí Čaitanji Maháprabhua.
Jak zněla Jeho slova? "Připojte se přímo ke kampani Šrí Čaitanji a zajisté se vám podaří dosáhnout Vrindávany."
Samozřejmě, že Navadvíp, sídlo Šrí Čaitanji Maháprabhua, není o nic méně vzácné než-li Krišnovo sídlo, Vrindávan. Ta stejná rasa (nálada), která je k nalezení ve Vrindávaně, je s odlišnými rysy přítomna v Navadvípu.
Někteří oddaní chovají zvláštní pouto k vrindavana-líle, jiní pak pouto k navadvípa-líle a třetí skupina zastupuje oba tyto tábory, ale nejvíce velkorysý je Navadvíp. Ve Vrindávaně jsou Krišnovy zábavy odhaleny pouze nejdůvěrnějšímu okruhu, zatímco v Navadvípu jsou tyto zábavy rozdávány všem. V Gaura-líle není nektar Krišna-líly rozdáván pouze mezi ty nejbližší, ale je naopak hojně rozdáván na všechny strany.
Nejvyšším cílem našeho úsilí je dosažení služby Šrímatí Rádhárání, na začátku však musíme oslovit Šrí Nitjánandu. Milostí Nitjánandy Prabhua rozvíjíme pouto ke Šrí Gaurángovi. Získáme-li Jeho milost, dostane se nám všeho ve svrchované míře.
Prabhua, v osobě Jeho manifestovaného zástupce, Gurua.
Nitjánanda Prabhu staví základ, s jehož pomocí můžeme pokročit na cestě oddanosti. Rychlý pokrok bez kvalitního základu na sebe přivolává negativní reakci, proto je milost Nitjánandy Prabhua naší prvotní nutností. Tento přístup dosahuje svého vrcholu ve službě Šrímatí Rádhárání (nitāiyera karunā habe, vraje rādhā-krsna pābe).
Dosáhnout co možná nejpokornějšího postavení služebníka služebníků je filozofií gaudija-vaišnavismu. Naším cílem není splynutí s Krišnou - být tím, komu je slouženo - my chceme službu poskytovat. Ovládanou polovinou Absolutní Pravdy je negativní energie - energie, která slouží - a ovládající polovině je tato služba poskytována. Naplnění našeho nejvyššího zájmu dosáhneme, jestliže získáme, v souladu s naší povahou, pozici v linii služebníků negativní, ovládané poloviny; nikoliv tedy tím, že se budeme považovat za totožné s pozitivní, ovládající polovinou.
Milostí Nitjánandy Prabhua rozvíjíme pouto ke Šrí Gaurángovi. Získáme-li Jeho milost, dostane se nám všeho ve vrcholné míře. A je to ten nejjistější způsob, jak dosáhnout Rádhá-Góvindu. Pokusíme-li se o dosažení Rádhá-Góvindy jinými způsoby, tak bude přirozeně naše snaha umělá a chybná; oslovíme-li Rádhá-Góvindu přímo, vyhýbajíc se Gaurángovi, pak si přivodíme velké potíže.
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Všechny články zveřejněné od založení blogu jsou k nalezení v Archivu článků. Stačí kliknout na odkaz a můžete jimi libovolně procházet. V aktuálních článcích je uvedeno pouze posledních dvacet příspěvků.

s